niedziela, 27 stycznia 2019

Co kieruje mordercami? Jak znaleźć ich pośród tysięcy innych ludzi? - "Profil mordercy" Paul Britton

"Profil mordercy" Paul Britton



W swojej książce Paul w sposób bardzo przystępny i obrazowy zabiera nas w świat morderców. Opisuje sprawy, nad którymi przez lata pracował. Książka zawiera wiele profili kryminalnych, które stworzył na użytek policji, aby pomóc w odnalezieniu morderców i innych kryminalistów. Opisuje problemy, które napotykał i pytania , na które musiał odpowiedzieć, aby móc wyłonić odpowiedni profil osoby popełniającej zbrodnię. Wbrew pozorom nie było to łatwym zadaniem, ponieważ na jego opinii niejednokrotnie bazowało całe śledztwo, więc od jednego małego błędu mogło zależeć jego powodzenie. W pracy pomogła mu fascynacja, jaką zawsze wzbudzała w nim psychologia i doświadczenie, na którym bazował. Dlaczego ludzie dopuszczają się tak okrutnych czynów? Kto popełnił tę zbrodnię? Jakie cechy ma osoba, która dokonała morderstwa? Na te i wiele innych pytań znajdziemy odpowiedzi w tej książce.

***

"Wszystkie miejsca zbrodni, które oglądałem, ciągle prześladują mnie w koszmarach. Pozostają jak piętno na umyśle i nigdy nie wiem, kiedy mnie dopadną. W ciągu następnego tygodnia obrazy z miejsca zbrodni prześladowały mnie bez względu na to, jak mocno próbowałem wymazać je z pamięci."
"Inne przypadki mogą być związane z podejmowaniem decyzji, które określają przyszłość ludzi. Na przykład oceniam ryzyko w imieniu Departamentu  Usług Socjalnych albo przygotowuję raport psychologiczny dla adwokata czy prokuratora. W zależności od mojej oceny sąd może postanowić, że dana osoba stanowi niebezpieczeństwo dla siebie lub społeczeństwa i powinna być osadzona. Myślę tutaj o uwodzicielu, który groził, że zbije dwie kobiety. Musiałem zdecydować, czy jego groźby były poważne i czy powinno się go traktować jak przestępcę, czy jak osobę z zaburzeniami psychicznymi. Jeżeli to drugie, to w jakim stopniu zagrażał ofiarom.
Takie decyzje mają ogromne następstwa. Jeśli się pomylę, to będę miał na sumieniu czyjeś życie - ktoś trafi do szpitala lub więzienia oraz straci wszystko, co mu drogie: dom, pracę, żonę i rodzinę."

***

Jest to jedna z najciekawszych książek, jakie dane mi było przeczytać. Niesamowite studium ludzkiej psychiki. Ogromny szacunek wzbudziła we mnie znajomość ludzkich zachowań i motywów, którymi ludzie kierują się podczas wykonywanych działań. Podczas czytania miałam wrażenie, że towarzyszę Paulowi w tworzeniu profili psychologicznych morderców. Potrafiłam zrozumieć presję, jaka ciążyła na nim ze strony policji, rodzin i społeczeństwa i świetnie rozumiem, dlaczego nie chciał upubliczniać swojego wizerunku, co niestety się nie udało. Za wykonywaną dodatkowo dla policji pracę, nie wymagał wynagrodzenia, co także zasługuje na ogromny szacunek, ponieważ bezinteresowna pomoc w przypadkach, kiedy ogromne środki wydawane są na poszukiwania, jest na prawdę niezwykła i ogromnie pomocna. Podziwiam autora za ogromną znajomość ludzkich zachowań, która pozwoliła mu niejednokrotnie wskazać charakterystyczne cechy osoby popełniającej zbrodnię, wykorzystując do tego celu jedynie ślady, jakie po sobie zostawiła. Myślę, że jest to jedna z książek, które na długo pozostają w pamięci. Obowiązkowa dla tych, którzy choć trochę interesują się profilowaniem i tym, co siedzi w głowach morderców.

Moja ocena: 10/10



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz