niedziela, 10 maja 2020

"Tak dziś jemy. Biografia jedzenia" Bee Wilson


W chwili, gdy ta książka pojawiła się na rynku wiedziałam, że muszę ją przeczytać. I nie żałuję tej decyzji nawet trochę.

Autorka w bardzo czytelny sposób prowadzi nas przez jedzeniowe tematy tabu i pokazuje, jak bardzo zmienił się nasz stosunek do jedzenia na przestrzeni ostatnich lat. Muszę się z nią zgodzić, iż w ostatnim czasie ludzie są tak zabiegani, że większość z nich nie zwraca uwagi na to co je. Co chwilę pojawiają się nowe trendy żywieniowe, wokół pełno jest cele brytów polecających sposoby na utrzymanie pięknej sylwetki i cery jedząc w określony sposób. Jednak podczas czytania zaczęłam sobie zadawać pewne pytanie. Czy rzeczywiście restrykcyjne diety polegające na wykluczeniu większości składników żywieniowych i skupiające się na zaledwie kilku produktach są takie zdrowe?


"Kiedyś biedny człowiek jadał mięso co najwyżej w święta, dzisiaj to często warzywa okazują się zbyt drogie. Wielu konsumentów może mieć trudności z dopięciem domowego budżetu, jeśli zechce się zdrowo odżywiać."

Autorka odpowiada na to pytanie w sposób dla mnie całkowicie wyczerpujący. A co bardzo mi się spodobało nie narzuca czytelnikowi swojego sposobu myślenia i nie krytykuje w bezwzględny sposób współczesnych diet. Pokazuje nam, co tak naprawdę zrobiły z nami czasy współczesne, w których mamy dostęp niemal do wszystkich produktów żywnościowych z całego świata, natomiast korzystamy zaledwie z garstki.

Ta książka dała mi wiele do myślenia. Zmotywowała mnie do tego, żeby usiąść i spokojnie przemyśleć jaki jest mój stosunek do jedzenia. Przecież dawniej posiłki stanowiły w każdej rodzinie czas, kiedy wszyscy siadali przy stole i spożywali je wspólnie poświęcając na to odpowiednią ilość czasu, natomiast teraz każdy stara się jak najmniej czasu poświęcić na jedzenie, żeby wykorzystać go w inny sposób. Nie jest to dla nas dobre, a prognozy wcale nie są pocieszające.

"W rodzinach o niskich dochodach przekąski stanowią tani sposób na to, aby zrekompensować dzieciom liczne odmowy."

Cieszę się, że poświęciłam czas na zapoznanie się z tą pozycją i nie żałuję nawet chwili poświęconej na jej przeczytanie. Zdecydowanie jest to książka, którą polecam z czystym sumieniem.

20 komentarzy:

  1. Coś totalnie dla mnie - kocham czytać i kocham jeść ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super książka z wieloma cennymi radami ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspólne posiłki w tym codziennym zabieganiu to coś, co jest dla mnie bardzo ważne. A jeśli chodzi o wybierane produkty to kiedyś zwracałam na to małą uwagę; teraz jest znacznie lepiej, ale też nie stosuję jakichś specjalnych diet.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawi mnie ta książka i z chęcią do niej zajrzę. Lubię takie publikacje. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z ciekawością zapoznałabym się z tą książką. Odszukam ją. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, ze dużo bym się z niej dowiedziała.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam serdecznie ♡
    Bardzo ciekawa propozycja. Coś dla mnie :) Tematyka jedzenia jest bardzo bliska memu sercu :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  8. Interesująca propozycja, ale akurat jestem na diecie, więc zgłodniałabym przy jej czytaniu :) Ale to prawda ceny warzyw i owoców to jakaś masakra: czereśnie, truskawki, papryka w tym roku tak wywindowana. Dobrze, że mam truskawki na działce, bo szkoda by mi było kupować...

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię książki o takiej tematyce i ta wydaje się ciekawa. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Całkiem ciekawe podejście do tematu i jeszcze daje do myślenia.

    OdpowiedzUsuń
  11. Myślę, że warto tę książkę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Chętnie przeczytam, ale najpierw idę zjeść, bo aż się głodna zrobiłam :P

    Pozdrawiam
    https://subjektiv-buch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Do tej pory nie brałam tej książki pod uwagę, ale po Twojej notce mam ochotę po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja zdecydowanie tak jem, że i zdrowe i niezdrowe. W końcu człowiek to nie maszyna. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. książki nie znam, ale właśnie planuję lekturę książki "Nowa wojna klimatyczna" . Myślę, że warto po nią sięgnąć, a i temat bardzo ważny i na czasie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo chętnie zapoznam się z tym tematem.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dobrze, że książka daje do myślenia, dlatego z miłą chęcią poznam ją bliżej.

    OdpowiedzUsuń